15.
Papusza / Polska 2013, Reż. Joanna Kos-Krauze, Krzysztof Krauze
W
roku 2013 odczułem, że polskie kino dryfuje w interesującym kierunku. Coś się
zadziało pozytywnego. Miło jest o tym pisać bo to w końcu nasze kino.
Biograficzna historia cygańskiej poetki Bronisławy Wajs, zwanej Papuszą
(Lalką), to kino wysokich lotów. Nakręcona z niebywałą precyzją i opowiedziana
w przejmujący sposób historia życia skromnej i obdarzonej ogromną wrażliwością
cyganki, która płaci ogromną cenę za sukces literacki. Tą ceną jest utrata
przynależności do grupy cygańskiej. Wzruszająca historia o samotnej kobiecie, opowiedziana
pięknymi czarno-białymi obrazami.
14. Jak
ojciec i syn / Japonia 2013, Reż. Hirokazu Koreeda
Zgrabnie
uszyty melodramat o japońskiej rodzinie, która po szczęściu latach dowiaduje się o tym, że ich syn nie jest ich dzieckiem z powodu dramatycznej pomyłki w
szpitalu. Ich biologiczny syn przebywa w innym domu. Kiedy dochodzi do
konfrontacji obu rodzin, okazuje się, że sytuacja jest bardziej skomplikowana. Na tle
odmiennych światopoglądów i wartości dochodzi do zderzenia różniących się
modeli wychowania i postaw. Rodziny będą musiały zmierzyć się z
dotychczasowymi przyzwyczajeniami i słabościami. Hirokazu z wdziękiem wirtuoza przedstawia
kolejne niuanse tej gorzkiej pomyłki, nie tracąc nawet na chwilę
psychologicznego wyczucia, co pozwala intensywnie zbliżyć się do bohaterów.
13.
Anomalia / Belgia - Francja - Holandia 2012, Reż. Peter Brosens i Jessica
Woodworth
Niby
film katastroficzny bo mówiący o irracjonalnej anomalii, jaka spotyka tradycyjne
miasteczko utrzymujące się przede wszystkim z tego co obrodzi ziemia ( a ona
mówi nie! ). Niby zgrabnie utkana, psychologiczna wykładnia mechanizmów
rządzących społecznością w czasie
kryzysu, a pomiędzy tymi biegunami dobrze zrobiony film, który nie wnosi
nic nowego w tym temacie, ale jednak w irracjonalny sposób uwodzi. Taka anomalia!
12.
Płynące wieżowce / Polska 2013, Reż. Tomasz Wasilewski
„Można
kręcić nosem też na niektóre trącące sztucznością dialogi, ale to nie one
stanowią o charakterze kina Wasilewskiego. Znakomicie operujący obrazem reżyser
dowiódł swoim drugim filmem, że czuje materię filmową, odważnie naznacza ją
piętnem swojego talentu, własnych tematów i gustów” – pisze dla
dwutygodnika.com Adam Kruk i nie sposób się
z tym nie zgodzić. Choć chwilami dialogi rzeczywiście nie są najwyższych
lotów to jednak całość wypada świetnie! I do tego polskie kino mówiące bez
kompleksów o homoseksualizmie. Niebywałe…
11. Polowanie / Dania 2013, Reż. Thomas Vinterberg
Obraz o klasycznej konstrukcji, ale historia, której się przyglądamy do łatwej i standardowej nie należy. Główny bohater - Lucas ( w tej roli znakomity Mads Mikkelsen) zostaje oskarżony o molestowanie dziecka. Jesteśmy świadkami brutalnego osądu społeczeństwa, które ślepo uwierzyło w fantazje małej dziewczynki. Wydawałoby się, że takie filmy już widzieliśmy, ale obraz Thomasa Vinterberga pokazuje problem z zupełnie innej strony, jesteśmy świadkami wielkiej farsy, którą zafundowało Lucasowi emocjonalne i bardzo pogubione w rzeczywistości dziecko... "Polowanie" ma szansę na Oscara w kategorii kina nieanglojęzycznego.
10.
Heli / Francja - Holandia - Meksyk - Niemcy 2013, Reż. Amat Escalante
Meksykański
film Amata Escalante to w brutalny sposób opowiedziana historia o rodzinnym
dramacie z korupcją, narkotykami i brakiem sprawiedliwości w tle, która nie
każdemu przypadnie do gustu. Szczególną uwagę zwracają naturalistycznie
przedstawiane sceny przemocy. Zazwyczaj w recenzjach tego filmu, w
pierwszej kolejności przywołuje się obrazy przepełnione okrucieństwem (ja również to zrobiłem), ale jednak nie ona stanowią o sile tego kina. Proszę się przekonać samemu - od stycznia w kinach.
9.
Peryferie / Rumunia 2011, Reż. Bogdan George Apetri
Gdzieś
przegapiony, niezauważony i po czasie odkryty. Rumuńskie kino drogi o
charakterze mocno społecznym. Interesujący zarówno w treści jak i formie.
Historia kobiety, która próbuje ułożyć swoje życie na nowo. Podczas 24 godzinnej przepustki porywa swoje
dziecko i postanawia uciec za granicę. Przejmujące, zaskakujące i intrygujące
kino.
8. Ida / Polska 2013, Reż. Paweł Pawlikowski
Ostatni polski tytuł na liście. Gdyby nie tak mocne
wyższe pozycje, z pewnością najnowszy film Pawła Pawlikowskiego poszybowałbym
wyżej, ale niestety. Bez dwóch zdań najlepszy polski film tego roku. Małe
–wielkie kino z charyzmatycznymi rolami Agaty Kuleszy i Agaty Trzebuchowskiej.
Nie ma w tym filmie ani jednej słabej sceny, wszystko jest dopracowane perfekcyjnie.
Oby więcej takich filmów w naszym kinie!
7. Nieznajomy nad jeziorem / Francja 2013, Reż. Alain Guiraudie
Guiraudie z dystansem i z czułością rysuje obraz miejsca wypełnionego samotnością, przedmiotowym seksem i szaleństwem. Szaleństwo w tym filmie ma wiele twarzy: począwszy od decyzji Francka, który nie zgłasza sprawy morderstwa na policję i ukrywa przed detektywem cenne dla śledztwa informacje, kończąc na jego obsesji na punkcie mordercy. Urzekające swoim pięknem kadry i zmysłowość mieszają się w tym filmie z atmosferą śmiertelnego niebezpieczeństwa. Potrzeba bliskości z drugim człowiekiem przybiera kształt tańca ze śmiercią, akcja romansu biegnie w nieoczekiwanym kierunku,a ofiar przybywa.
6.
Betty Blue / Francja 1985, Reż. Jean-Jacques Beineix
Dla
przedstawicieli tzw. filmowego neobaroku inspiracjami do tworzenia był estetyczny
świat reklam, komiksu i video. Czerpiąc z tych estetyk Jean-Jacques Beineix osadza
miłosną historię zakochanej pary - Betty i Zorga w świecie jaskrawych barw,
klisz i wreszcie estetyzacji rzeczywistości, silnie oderwanej od tej
uniwersalnej– elementów które tworzą filmowe uniwersum filmu Beineix’a. Wizyjne,
narkotyczne i uzależniające dzieło.
5. Shirley-wizje
rzeczywistości / Austria 2013, Reż. Gustav Deutsch
Kino-wizja,
dowód na to jak blisko może być kino z malarstwem. Jak wzajemnie przenikają się
obie sztuki i jak ogromny mają na siebie wpływ. Posłużę się słowami Urszuli
Lipińskiej: „Deutsch odtwarza na ekranie dwanaście obrazów
Edwarda Hoppera, odnosząc sukces podwójny. Jednocześnie oddaje nastrój jego
dzieł i dorzuca mu dodatkowe pięterko znaczeniowe. Przez kadry „Shirley - wizje
rzeczywistości" przenika samotność, izolacja, cisza,
wyobcowanie, ale także głębszy przekaz i ukryty absurd. Pozornie przezroczyste,
niegroźne przestrzenie kryją w sobie pułapkę: szuflady bez uchwytów, drzwi bez
klamek, okna bez zamków. Świat pozbawiony bezpieczeństwa, życiowych punktów
zaczepienia, elementów, których człowiek się spodziewa, a których brak wytrąca
go z równowagi.”*
4. Młoda i piękna / Francja 2013.Reż. François Ozon
Śmiało można napisać, że najnowszy film François’a Ozona „Młoda i piękna” to wielki powrót do jego największych dokonań i uniesień filmowych. Budując niejednoznaczne charaktery i sytuacje, Ozon swoją najnowszą historią o wyzwolonej seksualnie siedemnastolatce imieniem Isabelle ponownie dowodzi swojej inteligencji i mistrzowskiego rzemiosła... Więcej: Piękna i młoda.
3. Tylko kochankowie przeżyją / Francja - Niemcy - USA - Wlk Brytania - Cypr, Reż. Jim Jarmusch
Para głównych bohaterów Adam (Tom Hiddleston) i Ewa (Tilda Swinton) są wampirami. Jednak w odróżnieniu od poprzedników nie mordują swoich ofiar przez wgryzanie się w ich szyje. Życiodajny pokarm zdobywają w inny sposób. Są oczytanymi i wrażliwymi erudytami, kustoszami dźwięków. Jarmusch w ciekawy sposób tworzy nowy gatunek wampira – koncentrując się bardziej na ich rozbudowanej osobowości, wrażliwej na otaczające piękno i w nostalgiczny sposób pielęgnującej stare, umierające tradycje. Sami bohaterowie w symboliczny sposób staja się przestarzałymi dziełami sztuki.
2. Noc / Argentyna 2013, Reż. Leonardo Brzezicki
Eksperymentalny
i radykalny w swoim wyrazie. „Noc” (Noche) reż. Leonarda Brzezickiego,
Argentyńczyka o polskich korzeniach to przejaw niczym nieograniczonej wolności
w kinie artystycznym. Grupa przyjaciół spotyka się w rocznicę śmierci swojego
przyjaciela i odtwarza nagrania, które ten pozostawił po sobie. Senna
konstrukcja i przenikanie się tego, co przeszłe z tym, co teraźniejsze buduje
wielopoziomową fabułę. Więcej: 13 T-mobile-nowe-horyzonty.
1
Życie Adeli - Rozdział 1 i 2/ Francja 2013, Reż. Abdellatif Kechiche
Bardzo intensywne kino, bez zakłamania i kokieterii
- poruszające sprawy egzystencjalne. Chciałoby się napisać kino najbliższe
życia, ludzi i ich uczuć. Jest w tym obrazie coś nadzwyczajnego i
pociągającego. Wielką zasługą są główne role kobiece - Lei
Seydoux i Adele Exarchopoulos. I choć może to nie robić na nikim wrażenia (
bo ja sam podchodzę do tego ostrożnie ) film zdobył Złotą Palmę w Cannes.
Tym razem mogę z pełną swobodą i przekonaniem napisać, że film Abdellatifa
Kechiche'a zasłużył na tą nagrodę jak mało który.
Rok po prostu obfitował w ciekawe produkcję - ja jestem jak najbardziej zadowolony i muszę obejrzeć jeszcze wiele z nich :)
OdpowiedzUsuńO tak, sporo tego było! Żałuje, że wiele równie ciekawych tytułów nie znalazło się na tej liście, no ale cóż :/
OdpowiedzUsuńHello there! I could have sworn I've been to this web site before but after going through a few of the posts I realized it's new
OdpowiedzUsuńto me. Regardless, I'm certainly happy I discovered it and I'll
be bookmarking it and checking back frequently!
Visit my webpage goji berry dosagem